donderdag 15 september 2016

Wat is een goede planning voor de namiddag en avond?

Overdag loopt het allemaal nog aardig goed.
Wel merk ik dat ik mezelf een tijd moet stellen voor mijn pauze,
ik loop anders echt het gevaar dat ik te lang achter de laptop zit.

Nu ben ik aan het zoeken wat een goede planning is voor de namiddag en avond.
Wat is de beste tijd voor de kinderen om het huiswerk te maken?
Daarbij moet ik ook rekening houden of ik op dat tijdstip
ook tijd heb om de kinderen, met name middelste zoon,
te begeleiden.
Ook hebben de kinderen elke dag hun eigen klusje,
de één voert de konijnen, een ander de katten,
weer een ander de geiten, en de vierde leegt de afvalbak van het gft-afval op de mesthoop.
Dat wisselt elke week van persoon.
Daarnaast heeft ieder twee dagen in de week de taak om te helpen 
met de afwas na het avondeten.
Ik kijk wel of ze er echt tijd voor hebben.

Ik vind het best moeilijk om daar het goede ritme in te krijgen.
Want er moet ook nog rekening gehouden worden met zwemles e.d.

Een vraag aan jullie, als jullie ook kinderen mogen hebben,
hoe doen jullie dat?


 


2 opmerkingen:

  1. Dat is een lastige! Helaas nog geen tips, zelf zit ik nog niet in de fase dat ze al echt klusjes moeten doen (bijna 4 en 2,5). Wel laat ik ze meehelpen tafel afruimen en moeten ze hun eigen speelgoed aan het einde van de dag opruimen.
    Goede verdeling qua klusjes heb je trouwens! Ritme lijkt me erg moeilijk te vinden, vooral inderdaad door dingen als zwemles en andere "tussendoortjes". Ik hoop dat je goede tips krijgt! (Lees ik stiekem mee voor als ze straks groter zijn ;) )
    Fijne dag!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Volgens mij maakt het niet uit wanneer je de kinderen klusjes laat doen of wanneer ze hun huiswerk maken, als het maar elke dag hetzelfde is. Misschien kunnen ze tijdens het koken aan de keukentafel zitten en kun je met ze meedenken, hier en daar wat helpen als het nodig is.
    Hier moet iedereen na het avondeten altijd even iets doen, afwassen, afdrogen, stofzuigen, wc schoonmaken (de een boven, de ander beneden). Zo gebeurt er in korte tijd heel veel!:)
    Huiswerk maken ze hier zelf vaak 's avonds, gelijk uit school vinden ze niet fijn, dat kan ik me ook wel voorstellen. En 's avonds is het gewoon ook wat rustiger en stiller in huis. En als het niet kan in de avond, moeten ze dat proberen zelf te gaan bedenken en het toch al in de middag doen.
    Succes ermee!

    BeantwoordenVerwijderen