vrijdag 30 september 2016

Het wil nog niet, in de namiddag en avond

Om even terug te komen op het vorige bericht,
het lukt nog voor geen meter...

Het lijkt een schakel te zijn.
Geen inspiratie voor maaltijden, dus te laat aan het eten beginnen,
dus na de maaltijd op een holletje naar zwemles op maandag,
snel dochter naar koor brengen op dinsdag, even naar huis om zoon aan het 
huiswerk te zetten, de vaat voor te spoelen, dan is het alweer tijd om dochter op te halen.
Komen we om acht uur thuis, kan ik nog even zoon helpen met zijn huiswerk, maar eigenlijk
is het dan al bedtijd voor hem.
Daarna jongste twee kids naar bed, te laat naar mijn zin en voor hun bestwil,
en oudste twee nog evt. helpen met huiswerk.
Dan is het tegen negenen, dan drinken we even koffie, 
samen met man, die daarvoor even naar binnen komt.
Dan oudste twee naar bed, ook later dan eigenlijk de bedoeling is,
en dan is er om half tien eindelijk tijd om aan de vaat te beginnen.
Op woensdag heb ik om de week vereniging.
Wat is het dan heerlijk als er op donderdagavond niets bijzonders is!

Het lukt me niet goed om die cirkel te doorbreken.
Hoe dat komt?
In ieder geval omdat ik  van het uitstellen ben.
Geen inspiratie? Nou, dan bedenk ik straks wel wat
Misschien ook doordat mijn darmen zo tegenwerken?
Soms is het zo, dat zodra ik aan eten denk, mijn darmen zo tekeer gaan,
dat ik naar toilet moet rennen.
Of tijdens het koken met al die luchtjes, idem.
Dat levert ook nog vertraging op.

Kortom,
van de avonden hier wordt ik niet erg blij.
plaatje van www

8 opmerkingen:

  1. Balen zeg, dat het niet lukt. Vooral lastig als je zelf zo tegen het avondeten opziet. Is een weekmenu maken niet een idee? Dan hoef je niet iedere dag inspiratie op te doen, en misschien dat je daardoor "op tijd" gaat koken?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Bedankt voor je tip. Ja, een weekmenu maken is misschien wel weer iets om te proberen. Ik heb het wel vaker gedaan, hoewel het me nooit langer dan twee weken achter elkaar gelukt is. Ik moet het maar weer gewoon gaan proberen!

      Verwijderen
    2. Hoi Willemien,

      Wat balen dat je zo last van je darmen hebt. Heb je een prikkelbare darm?

      In je vorige berichtje schreef je dat het overdag redelijk goed ging met het plannen van huishoudelijk werk.Dat is fijn. Ik vond het erg leuk om te lezen dat je op de website van Tiemj hebt gekeken.

      Zelf heb ik geen weekplanning voor het eten, omdat er de ene dag 6 mensen mee eten en de volgende dag 4. Dat weet ik niet altijd van te voren. Ik heb wel altijd aardappels in huis en vlees en groenten in de diepvries. En als ik boodschappen doe, koop ik meestal ook wat langer houdbare groenten zoals bloemkool en wortels e.d. Dan kun je in korte tijd een eenvoudige maaltijd op tafel hebben. Misschien niet hoog culinair, maar rust in huis is ook wat waard. Op de dagen dat ik minder druk ben, kook ik weer wat uitgebreider.En ik weet nu al dat ik morgen druk ben, in tegenstelling tot vandaag, daarom maak ik nu alvast een ovenschotel. (onderin rul gehakt met nasikruiden, daarbovenop sperziebonen, daaroverheen aardappelpuree) Super simpel en zo heb ik morgen weinig werk en minder afwas.
      Ook bedenk ik meestal de avond van tevoren wat we de volgende dag gaan eten, dan kun je alvast je voorbereidingen treffen. (vlees uit de diepvries halen, aardappels schillen/groente schoonmaken tijdens het overhoren enz)

      Zou het kunnen zijn dat jij de lat te hoog legt voor jezelf? Dat je eigenlijk een perfecte huisvrouw/moeder/echtgenote/hulp op de boerderij wilt zijn? Misschien is het goed je te focussen op 1 ding wat je verbeteren wilt. Bijvoorbeeld het avondeten. Bedenk een manier die het voor jou gemakkelijker maakt. En probeer dat dagelijks vol te houden. Het schijnt een maand te duren voor je een nieuwe gewoonte onder de knie hebt.

      De website Tiemj is gebaseerd op Flylady. Flylady zegt steeds: Babysteps. Keulen en Aken zijn ook niet op 1 dag gebouwd. Je huis is niet in 1 dag een chaos geworden, je krijgt het dus ook niet in 1 dag opgeruimd/georganiseerd.
      Wees blij met elke vordering die je maakt en blijf doorgaan!
      Maar STAP VOOR STAP!

      Verwijderen
    3. Dankjewel, Marijke, voor de tips. De afwasmachine is inmiddels besteld. Dat zal al een stuk schelen.
      Liefs, Willemien

      Verwijderen
  2. Deze reactie is verwijderd door de auteur.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bespreek eens met elkaar of jullie je een vaatwasmachine kunnen veroorloven. Het zou jou denk ik heel erg helpen.

    Op de boerderij worden de meeste klusjes ook niet meer met de hand gedaan.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Lekker met éénpansgerechten werken is misschien een idee. Of vroeg in de middag een ovenschotel maken, die je alleen hoeft op te warmen. Afwasmachine zou geen gek idee zijn. http://ademhalen.blogspot.nl/

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Willemien,

    Hoe gaat het nu met je? Misschien is de nieuwe vaatwasser geïnstalleerd?

    Groeten van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen